De telefoon als een van de grootste afleiders

12-09-2025

Waarom het Studienest helpt – zeker in tijden van afleiding

Voor veel middelbare scholieren is het lastig om thuis goed aan school te werken. Niet omdat ze ongemotiveerd zijn, maar omdat de verleiding van de telefoon te groot is. WhatsApp, TikTok, Snapchat – elke melding leidt af. Het Studienest biedt jongeren een leeromgeving zonder die constante prikkels, met structuur, rust en begeleiding. En dat maakt écht verschil.

De telefoon: grootste afleider van deze tijd

Jongeren kijken gemiddeld 80 tot 100 keer per dag op hun telefoon (Ofcom, 2023). Zelfs als de telefoon op stil staat, verlaagt alleen al de aanwezigheid ervan het concentratievermogen (Ward et al., 2017). Bij ons wordt de telefoon bij binnenkomst daarom opgeborgen. Daardoor krijgen leerlingen niet alleen meer focus tijdens het leren, maar ook meer ruimte in hun hoofd voor plannen, prioriteren en nadenken.

Waarom dat werkt?
➤ Zonder constante meldingen kunnen hersenen zich beter verdiepen in een taak.
➤ Het brein schakelt minder tussen taken, wat leerstof beter laat beklijven.
➤ Plannen lukt beter, omdat de aandacht niet telkens wordt onderbroken.
➤ Keuzestress verdwijnt tijdelijk, jongeren hoeven niet continu te kiezen tussen schoolwerk en 'even scrollen'.

Dat alles zorgt voor meer rust, snellere voortgang en betere schoolresultaten.

Wat biedt het Studienest?

Rust en structuur – Vaste werktijden, duidelijke planning.
Begeleiding waar nodig – Ondersteuning bij vakken én studievaardigheden.
Minder spanning thuis – Huiswerk is af, dus thuis is er tijd voor ontspanning.
Geen telefoon = meer grip – Jongeren leren om te focussen en zelfstandig te plannen.

Bij het Studienest krijgen jongeren niet alleen hulp met schoolwerk, maar ook een prikkelarme, motiverende leeromgeving. Door het bewust opbergen van de telefoon leren ze zich beter te concentreren, plannen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun schooltaken. Dat levert niet alleen betere cijfers op, maar ook meer zelfvertrouwen en rust.

Bronnen:

  • Ward, A. F. et al. (2017). Brain Drain: The Mere Presence of One's Own Smartphone Reduces Available Cognitive Capacity.

  • Rosen, L. D. et al. (2013). The distracted student mind.

  • Ofcom (2023). Children and Parents: Media Use and Attitudes Report.

.