Wat zegt de wetenschap over noicecancelling koptelefoons en leren?

Werkt noisecancelling bij het leren?
Onderzoek laat zien dat omgevingsgeluid een van de grootste afleiders is bij het studeren. Een studie van Sörqvist, Ljung en Ljung (2012) toonde aan dat achtergrondgeluiden het werkgeheugen en de productiviteit flink kunnen verminderen. Dit is vooral belangrijk bij complexe taken zoals leren en huiswerk maken, waarbij je informatie goed moet verwerken en onthouden.
Noisecancelling koptelefoons blokkeren deze storende geluiden door actief geluidsgolven tegen te gaan, waardoor de hersenen minder afgeleid raken. Hierdoor kunnen jongeren hun aandacht beter richten op wat belangrijk is, wat leidt tot sneller en effectiever werken, minder stress en meer zelfvertrouwen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat stilte of rustgevende, niet-verbale muziek, zoals klassieke muziek of white noise, de hersenactiviteit stimuleert die nodig is voor concentratie en geheugen. Deze 'focusmuziek' helpt jongeren in een 'flow' te komen: een mentale staat van diepe en moeiteloze concentratie. Via Spotify of YouTube zijn diverse playlists te vinden, zo maken wij bijvoorbeeld graag gebruik van de 'music for concentration' playlist.
Voor jongeren met AD(H)D of andere aandachtstekorten is dit effect nog duidelijker. Studies laten zien dat het verminderen van prikkels en afleiding via noisecancelling technologie de concentratie en leerprestaties aanzienlijk kunnen verbeteren. Dit maakt plannen, oefenen en informatie verwerken makkelijker.
Door deze voordelen leren jongeren niet alleen efficiënter, maar ook met minder frustratie en vermoeidheid. Ze kunnen informatie beter vasthouden, wat essentieel is bij toetsen. Bovendien ervaren ze meer rust en motivatie, omdat ze zelf invloed hebben op hun leeromgeving.
Kortom, het gebruik van een noisecancelling koptelefoon werkt bij het leren! Wel is het persoonsafhankelijk hoe lang, op welke wijze en of er met wel of niet met muziek wordt gewerkt. Bij het Studienest oefenen we dit graag met leerlingen zodat zij optimaal kunnen profiteren van een leeromgeving waarbinnen er slimmer, rustiger en effectiever kan worden geleerd en gestudeerd.
Bronnen
Sörqvist, P., Ljung, R., & Ljung, T. (2012). Working memory capacity and distraction: What does the N-back task measure? Journal of Cognitive Psychology, 24(5), 505-514.
Kämpfe, J., Sedlmeier, P., & Renkewitz, F. (2011). The impact of background music on adult listeners: A meta-analysis. Psychology of Music, 39(4), 424-448.
Sørensen, L., Sievert, M., & Nielsen, M. (2018). Effects of noise reduction on attention and memory in children with ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 59(8), 872-880.
